Celem zrealizowanych przelotów BSP była weryfikacja koncepcji Zintegrowanego Systemu Transportu Materiałów Medycznych, którego założenia wypracowane zostały przez Spółkę Hawk-e we współpracy z zespołem medycznym dr hab. Michała Zembali z Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Do współpracy aktywnie włączyło się również Górnośląskie Centrum Rehabilitacji „Repty” w Tarnowskich Górach.
Jak powiedział Prezes Hawk-e – Jarosław Kraszewski, Zintegrowany System Transportu Materiałów Medycznych ma na celu:
- dywersyfikację systemu transportu materiałów medycznych o nowy, minimalizujący wpływ czynników fizycznych i środowiskowych, środek transportu materiałów medycznych,
- czasowe skrócenie, w stosunku do obecnie wykorzystywanych rozwiązań, procedury transportu materiałów medycznych minimum o 30-40%,
- ograniczenie systemu obsługi logistycznej transportu materiałów medycznych do minimalnej ilości operacji,
- stabilność warunków bezpiecznego transportu materiałów medycznych na podstawie wymagań podmiotu zlecającego, umożliwiających, które realizację kolejnych zadań statutowych Interesariusza.
Istotą Zintegrowanego Systemu Transportu Materiałów Medycznych jest połączenie wielu funkcjonalności i urządzeń w jeden sprawnie działający system. W związku z tym, poza sprawdzeniem możliwości samego BSP, przetestowano także integrację rozwiązań IT, w tym lokalnych systemów koordynacji i zarządzania ruchem BSP oraz radarowych systemów detekcji i powiadamiania.
Najważniejsze elementy Zintegrowanego Systemu Transportu Materiałów Medycznych w toku weryfikacji w dniu 21 grudnia 2020 r. w Zabrzu i w Tarnowskich Górach, tworzyły:
- podsystem Drone Traffic Management (DTM) dla strefy TR319 (czasowo zarezerwowanej) dla BSP wykonującego lot poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS) – podmiot odpowiedzialny: Hawk-e Sp. z o. o.
- urządzenia integrującego technologię ADS-B, FLARM i GSM – podmiot odpowiedzialny: Hawk-e Sp. z o. o.
- BSP z zasobnikiem transportowym, umożliwiający wykonanie lotu BVLOS – podmiot odpowiedzialny: Farada Sp. z o. o.
- system radarowy 3D MIMO (Multiple Input Multiple Out) – podmiot odpowiedzialny: Advanced Protection System S.A.
Przedstawiciele placówek SCCS z Zabrza oraz GCR z Tarnowskich Gór, które zostały połączone korytarzem powietrznym, byli pod olbrzymim wrażeniem możliwości jakie niesie za sobą wdrożenie regularnych transportów medycznych z wykorzystaniem technologii bezzałogowych.
Finalnym zadaniem współpracujących w dniu 21 grudnia 2020 r. podmiotów będzie stworzenie uporządkowanego organizacyjnie, instytucjonalnie i prawnie, etycznego i akceptowanego społecznie systemu transportu materiałów medycznych z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych w celu ratowania ludzkiego życia.